تبلیغات

سخت گذشتن زندگی انسان ها

سخت گذشتن زندگی انسان ها

 

در بینش قرآنی، انسان، موجودی مرکب از روح و بدن است. هدف از آفرینش انسان آن است که به سعادت رسیده و به قله کمال انسانی (عبودیت) دست یابد. جسم مرکب روح برای صعود به این قله است. بنابراین انسان باید به دنیا و مظاهر آن (اموال و ثروت ها) و اولاد به عنوان وسیله برای آن هدف متعالی نگاه کند و این امور، ارزش استقلالی برای او نیابند تا هدف اصلی فراموش گردد.

 

پیامبر(صلی الله علیه و آله) در طول حیات خود این بینش قرآنی را تبلیغ و ترویج کردند و افرادی را تربیت کردند که حاضر بودند برای رسیدن به آن هدف متعالی از جان و مال خود بگذرند و گذشتند. فداکاری انصار و به عهده گرفتن تأمین زندگی بسیار از مهاجرین در سال های اول هجرت، ایثارهای اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله) در جنگ ها و بحران ها، صبر آنها، در مشکلات و سختی ها و گرسنگی ها، همه و همه به پشتوانه این بینش صورت می گرفت. پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) این بینش به تدریج در جامعه اسلامی تغییر کرد. دنیا اصالت یافت. در نتیجه مال دوستی و ثروت پرستی رواج یافت و آخرت فراموش شد. پیامبر(صلی الله علیه و آله) در زمان حیات خود از این انحراف خبر داده بود. ایشان خطاب به حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:





(یا علی این مردم پس از من فریفته دارائی های خود شوند و از اینکه دین خدا را پذیرفته اند بر خدای منت نهند و رحمت او را تمنّا کنند و از خشم او خود را در امان پندارند. با شبهت های دروغ و هواهای سهوآمیز، حرام خدا را حلال شمارند و شراب را نبیند نام نهند و حلال کنند و ربا را عنوان خرید و فروش دهند. رشوه را هدیه خوانند...).





حضرت علی(علیه السلام) نیز این انحراف را بارها گوشزد کردند:





یاد مرگ از دل هایتان رخت بربسته و آرزوهای دروغین شما را در برگرفته، تا آنجا که دنیا بیش از آخرت دل هایتان را تسخیر کرده است. آری، دنیای زودگذر شما را از آخرت، که بی شک آمدنی است، دور کرده است. هر آینه شما برادران دینی هستید، چیزی جر ناپاکی درون و زشتی باطن میان شما جدایی نیفکنده است. از این روست که یکدیگر را در امور یاری نمی کنید و خیر یکدیگر را نمی خواهید و به یکدیگر چیزی نمی بخشید و با هم دوستی نمی ورزید... چیست که به اندک چیزی از دنیا که به دست می آورید، شادمان می شوید و از آن همه که از آخرت از دست می دهید، اندوهگین نمی گردید... به گونه ای که گویی دنیا جای درنگ همیشگی شماست و نعمت دنیا برایتان ماندنی است... در ترک آخرت و دوستی دنیا دست اتحاد به هم داده اید و دین هر یک از شما به مقدار یک بار لیسیدن بر زبان شما گشته است.)در بی التفاتی و آسودگی خاطر نسبت به اوامر خدا( همانند کارگری هستید که کار خود به پایان رساند و خشنودی سرور خویش حاصل کرده است.





پیامبر(صلی الله علیه و آله) در زمان حیات خود خطاب به حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: یا علی این مردم پس از من فریفته دارائی های خود شوند و از اینکه دین خدا را پذیرفته اند بر خدای منت نهند و رحمت او را تمنّا کنند و از خشم او خود را در امان پندارند. با شبهت های دروغ و هواهای سهوآمیز، حرام خدا را حلال شمارند و شراب را نبیند نام نهند و حلال کنند و ربا را عنوان خرید و فروش دهند. رشوه را هدیه خوانند...





چنانچه از عبارات حضرت بر می آید:





*در آن دوره، اصالت یافتن دنیا و هدف شدن آن به صورت یک بینش عمومی درآمده بود. زیرا حضرت فرمودند: «در ترک آخرت و دوستی دنیا دست اتحاد به هم داده اید».





*اثر چنین بینشی در رفتارها ظاهر شده و به صورت لذت پرستی و خودخواهی بروز می کند. لذت پرستان خودخواه دیگران را در مشکلات کمک نمی کنند و خیر دیگران را تنها در صورتی می خواهند که به نفع خودشان باشد. انفاق و یا هر کمکی که از دستشان بر می آید نمی کنند و تنها با کسانی رابطه دوستی برقرار می نمایند که لذت و نفع آنها را در این دنیا تأمین کنند.





حضرت در خطبه شقشقیه علت بوجود آمدن ناکثین و مارقین و قاسطین را همین امر بیان می کند:




«دنیا در نظر اینها آراسته جلوه می کرد و زر و زیورهای آن فریبشان داده بود.»



البته این انحراف به تدریج و در طول 25 سال خلافت غیر معصوم در جامعه اسلامی رخ داد و فتوحات بسیار و غنائم فراوان بدست آمده از جنگ ها در طول این مدت، زمینه ساز انحراف مزبور بود.



وجود چنین انحرافی در جامعه اسلامی، خطر بزرگی و مانعی اساسی برای حرکت به سمت اهداف متعالی اسلام و به ویژه عدالت اقتصادی محسوب می گشت.اسلام، دین هدایت جامعه به سوی فلاح و سعادت دنیا و آخرت است و برای هدایت جامعه و حرکت آن در این مسیر دستورات فراوانی در حوزه های مختلف حیات انسان داده است. این دستورات بر اساس جهان بینی خاصی استوار است و یکی از مهمترین اصول جهان بینی اسلام که به منزله ضمانت اجرای درونی برای تحقق آن دستورات است، این است که دنیا وسیله و آخرت، هدف است. اگر انسان ها بینشی داشته باشند می توانند اعمال و رفتار خود را براساس الگوهای پیشنهادی اسلام سامان دهند و در جهت تحقق عدالت اقتصادی در جامعه حرکت کنند. در این حالت است که می توانند اموال خود را بدون انتظار منافع، قرض دهند، وقف کنند، ببخشند و ایثار کنند، با یکدیگر در جهت رفع مشکلات اقتصادی یکدیگر همکاری کنند، خمس دهند، زکات دهند و ربا نگیرند و خلاصه اسلامی رفتار کنند. اما درصورتی که دنیا را هدف بدانند و آخرت را به فراموشی بسپارند رفتارهای خود را براساس الگوهای این بینش سامان دهند، لذت جویی، نفع پرستی و خودخواهی و مال دوستی، رباخواری، رشوه خواری و دستگیری نکردن از فقراء، کنز ثروت و... را اقتضاء می کند و موجب بوجود آمدن فقر و نابرابری در جامعه می شود. در حقیقت این دو بینش متضاد دو نظام رفتاری متضاد را نتیجه می دهد که اهداف متضادی را دنبال می کنند.





لذت پرستان خودخواه دیگران را در مشکلات کمک نمی کنند و خیر دیگران را تنها در صورتی می خواهند که به نفع خودشان باشد. انفاق و یا هر کمکی که از دستشان بر می آید نمی کنند و تنها با کسانی رابطه دوستی برقرار می نمایند که لذت و نفع آنها را در این دنیا تأمین کنند





متأسفانه در زمان ما نیز این انحراف در جوامع انسانی مشهود است. در اکثر کشورهای غیرمسلمان اصل نفع پرستی و لذت جویی به عنوان یک ارزش پذیرفته شده و زیربناء نظامات اجتماعی آنان قرار گرفته است. نظام سرمایه داری که نظام حاکم بر بیشتر این کشورهاست براساس فائده گرایی بنتامی استوار است که می گوید: «طبیعت، انسان را تحت سلطه دو خداوندگار مقریه قرار داده است. لذت و ألم... این دو و بر همه اعمال و اقوال و اندیشه های ما حاکمند.» مقصود بنتام از لذت و ألم، نوع مادی آن است. و او ارزش های انسانی را تنها براساس لذّت مادی، تفسیر می کند. هر عملی که فرد طبیعتا از آن لذت می برد خوب و خیر است وگرنه بد و شرّ.



متأسفانه نظام اقتصادی حاکم بر بسیاری از کشورهای اسلامی نیز شباهت های بسیاری با نظام سرمایه داری از این جهت دارد. گرچه ممکن است در این کشورها فائده گرایی و نفع پرستی در مجامع و مباحث علمی، نفی شود ولی در عمل، الگوهای رفتاری و نظام های اقتصادی تحت تأثیر این دو می باشند. فائده گرایی و نفع پرستی در درون جوامع اسلامی امروز نیز ریشه دوانده و نیاز به اصلاحات علوی دارد.


سعدی شیرازی چه زیبا گفت:



بنى آدم اعضاى یکدیگرند      که در آفرینش زیک گوهرند



چو عضوى به درد آورد روزگار            دگر عضوها را نماند قرار



تو کز محنت دیگران بى‏غمى             نشاید که نامت نهند آدمى

پاسخ دهید

11 نظر

Gabriel  ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۴:۱۹:۲۲

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. many thanks

Glinda  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۴:۰۰:۲۶

Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the pictures aren't loading properly. I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results.

Toby  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۴:۳۵:۳۹

whoah this blog is wonderful i like reading your posts. Stay up the good work! You already know, lots of people are looking around for this information, you can aid them greatly.

Mia  ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۸:۳۸

Hi there, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it's driving me mad so any support is very much appreciated.

Hung  ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۱۷:۰۰:۲۰

Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very useful info specifically the last part :) I care for such information much. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

Jenny  ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۱:۲۲:۵۶

I'm impressed, I must say. Seldom do I come across a blog that's equally educative and entertaining, and without a doubt, you've hit the nail on the head. The issue is something that not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy that I found this in my hunt for something relating to this.

Romeo  ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۵:۵۶:۵۸

You ought to take part in a contest for one of the most useful websites on the internet. I most certainly will recommend this blog!

William  ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۶:۳۵:۰۱

Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; we have developed some nice methods and we are looking to trade solutions with other folks, why not shoot me an e-mail if interested.

std clinic near me  ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۱۸:۰۰:۳۹

ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب ابتدا آیا واقعا حل و فصل بسیار خوب با من پس از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن اما فقط برای while. من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در منطق و یک خواهد را خوب به پر کسانی که شکاف. در صورتی که شما که می توانید انجام من می قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.

Diane  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۲:۳۶:۱۶

Does your site have a contact page? I'm having problems locating it but, I'd like to shoot you an email. I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.

chaturbate token hack real or fake  ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۱:۱۲:۳۵

وبلاگ بزرگ اینجا! همچنین وب سایت شما بسیار سریع بارگیری می شود! از چه میزبانی استفاده می کنی؟ آیا می توانم پیوند وابسته به میزبان خود را دریافت کنم؟ من آرزو می کنم که وب سایت شما به همان اندازه که شما می توانید بارگذاری کنید